четвер, 2 червня 2016 р.

Психологічні ігри і вправи для вчителів і педагогів

              Наше століття високих технологій і прогресу змушує людину бути в постійній напрузі. Нескінченний круговорот проблем і стресових ситуацій, щодня одне й теж - робота, будинок. Вечірній перегляд телевізійних серіалів або вживання алкоголю не здатні дати належного відпочинку, а навпаки створюють ілюзію й нагнітають втому. На порятунок в даній ситуації приходять методи релаксації, регулярна практика яких дозволяє розслабитися й з новими силами приступати до рішення життєвих завдань.
 Методів м'язової релаксації існує безліч, у даній статті ми розглянемо самі популярні й доступні техніки. 
 Одним з найдійовіших методів релаксації прийнято вважати прогулянки на свіжому повітрі. Природа допомагає людині знайти гармонію й нормалізувати внутрішній стан. Виділяйте щодня хоча б двадцять хвилин для спокійної прогулянки, і ви помітите, що дія стресів і негативу слабшають. Більшість эзотериків стверджують, що дерева здатні очистити організм від накопиченої напруги й нервозності. По вихідним намагайтеся більшу частину часу проводити на природі.
 Наступний метод релаксації знають більшість людей, але в повсякденному поспіху ігнорують його. Він полягає в прийнятті гарячої ванни. Для цього необхідно набрати ванну, бажано додати у воду натуральне ефірне масло. Пориньте у воду, постарайтеся подумки оглянути всі свої м'язи й максимально їх розслабити. Полежіть приблизно 20-30 хвилин, потім розітріться м'яким рушником, також можете скористатися маслом або кремом для тіла.
 Варто відзначити, що вживання різних розслаблюючих трав і зборів дає чудовий ефект. Візьміть за своїм розсудом ромашку, мелісу або м'яту в розрахунку дві чайні ложки на склянку, заваріть окропом. Настій можна приготувати просто залив траву очищеною холодною водою й дати їй настоятися. Для поліпшення заспокійливої дії можна додати ложку меду.
Тепер розглянемо метод релаксації із застосуванням позитивних афірмацій. Сядьте на стілець, випряміть спину, при цьому у вашому тілі не повинна бути присутньою напруга. Зробіть глибокий довгий вдих, вимовте про себе думкоформу, тобто будь-яке стверджувальне вираження, наприклад: «Я вдихаю енергію» або «Я вдихаю радість». При видиху також використайте афірмацію. Дана вправа відмінно допомагає розслабитися після робочого дня.
 Методи м'язової релаксації в більшості людей асоціюються з медитацією, тому що це дійсно відмінне рішення. Також як і в попередній вправі, вам необхідно сісти на стілець і випрямити спину. Закрийте очі, руки долонями нагору покладіть на коліна. Постарайтеся відпустити думки, невирішені проблеми й завдання, звільнитеся від них. Увагу направте на процес подиху, що має бути дуже спокійним і плавним. На кожний видих вимовляєте про себе слово, що є для вас атрибутом спокою. Медитацією бажано займатися щодня, для початку по 10 хвилин, потім поступово довівши практику до 30 хвилин. 
Метод м'язової релаксації із застосуванням візуалізації квітів зводиться до наступних дій. Також як і в попередніх практиках, зручно сядьте й максимально розслабтеся. Подумки уявіть себе у якому-небудь мальовничому місці, наприклад на березі моря або на узліссі казкового лісу. Далі уявіть, що при вдиху ваші легені наповнюються синім або блакитним кольорами, а видихаєте ви червоний або жовтогарячий. Спробуйте варіювати колірну гаму, підбираючи комфортні відтінки. Подихаєте, таким чином, біля десяти хвилин. 
Виберіть підходящі саме вам методи релаксації, можливо на основі даних технік ви розробите свою діючу методику. Отримайте звичку щодня виконувати хоча б частину методів і через пару тижнів ви забудете, що таке стрес і напруження.

Психологічні ігри  й вправи для вчителів і педагогів
Цілі психологічних ігор - суто психотерапевтичні: ігри сприяють гармонізації внутрішнього світу педагога, послабляють його психічну напруженість, розвивають внутрішні психічні сили. Психологічні вправи допомагають учителеві орієнтуватися у власних психічних станах, адекватно їх розцінювати, управляти собою, зберігаючи своє психічне здоров'я й, як наслідок цього, досягати успіху в професійній діяльності при порівняно невеликих витратах нервово-психічної енергії.
За 3-5 хвилин, витрачених на психотехнічні вправи, учитель може зняти втому, стабілізуватися, відчути впевненість у собі. Як робітник, що після трудового дня в гарячому цеху приймає душ, так і вчитель, виконуючи в школі й після роботи спеціальні психотехнічні вправи, прибігає до методу “психологічного душу”, що очищає його психіку.

Вправа “Внутрішній промінь”
Вправа виконується індивідуально; допомагає зняти стомлення, знайти внутрішню стабільність.
Для того щоб виконувати вправу, треба прийняти зручну позу, сидячи або стоячи залежно від того, де воно буде виконуватися (у вчительської, на уроці, у транспорті).
Уявіть, що всередині Вашої голови, у верхній її частині, виникає світлий промінь, що повільно й послідовно рухається зверху до низу і повільно, поступово висвітлює лице, шию, плечі, руки теплим, рівним і розслаблюючим світлом. У міру руху променів розгладжуються зморшки, зникає напруга в області потилиці, послабляється складка на чолі, заспокоюються очі, послабляються затиски в кутах губ, опускаються плечі, звільняються шия й груди. Внутрішній промінь як би формує нову зовнішність спокійної, звільненої людини, задоволеної собою й своїм життям, професією й учнями.
Виконаєте вправу кілька разів - зверху донизу.
Виконуючи вправу, ви одержите задоволення, насолоду. Закінчуйте вправу словами: “Я став новою людиною! Я став молодим і сильним, спокійним і стабільним! Я все буду робити добре!”
Вправа 2. “Пресс”
Ігрова вправа виконується індивідуально. Нейтралізує й придушує негативні емоції гніву, роздратування, підвищеної тривожності, агресії. Вправу радимо робити перед роботою в “важкому” класі, розмовою з “важким” учнем або його батьками, перед будь-якою психологічно напруженою ситуацією, що вимагає внутрішнього самоконтролю й упевненості в собі. Вправу найкраще виконати відразу ж після того, як ви відчуєте психологічну напруженість. Якщо ж по тій або іншій причинах цей момент пропущений, то розхвильована емоційна “стихія” може все змести на своєму шляху, не дати можливості контролювати себе. У результаті відбувається те, що, ми бачимо так часто: “скидається” негативно заряджена енергія на вихованця або колегу по роботі. Найбільше часто “заземлення” негативної енергії, на жаль, відбувається в родині вчителя, де він послабляє внутрішній контроль після роботи.
Суть вправи полягає в наступному. Учитель представляє усередині себе, на рівні грудей, потужний прес, що рухається зверху вниз, придушуючи виникаючі негативні емоції й пов'язане з ними внутрішнє напруження. Виконуючи вправу, важливо домогтися виразного відчуття фізичної ваги внутрішнього пресу, що тисне і якби виштовхує вниз небажані негативні емоції й енергію, що вона із собою несе.
Вправа “Марія Іванівна”
Вправа розвиває внутрішні засоби рольової децентрації.
Виконується індивідуально, протягом 10-15 хвилин. Уявіть собі вашу неприємну розмову, наприклад, із завучем. Умовно назвемо її Марією Іванівною, що дозволила собі нечемний тон у розмові з вами й несправедливі зауваження. Закінчився робочий день і по дорозі додому ви ще раз згадуєте неприємну бесіду, і почуття образи переповнює вас. Це шкідливо для вашої психіки: на тлі психологічної втоми після робочого дня розвивається психічна напруга. Ви намагаєтеся забути образу, але вам це не вдається.
Спробуйте піти від противного. Замість того щоб насильницьким образом викреслити Марію Іванівну зі своєї пам'яті, спробуйте, навпаки, максимально наблизити її. Спробуйте по дорозі додому зіграти роль Марії Іванівни. Наслідуйте її ході, манері поводитися, програвайте її міркування, її сімейну ситуацію, нарешті, її відношення до розмови з вами. Через кілька хвилин такої гри ви відчуєте полегшення, спаде напруга. Зміниться ваше відношення до конфлікту, до Марії Іванівні, ви побачите в ній багато позитивного, того, на що не зважали раніше. По суті справи, ви ввімкнетеся в ситуацію Марії Іванівни й зможете її зрозуміти. Наслідки такої гри виявлять себе на наступний день, коли ви прийдете на роботу. Марія Іванівна з подивом відчує, що ви доброзичливі й спокійні, і сама, ймовірно, стане прагнути влагодити конфлікт.

Вправа “Голова”
Професія педагога ставиться не тільки до розряду стресових, це професія управлінської праці. Вчитель змушений протягом робочого дня безупинно впливати на учнів: у чомусь їх стримувати, придушувати їхню волю й активність, оцінювати, контролювати. Таке інтенсивне керування навчальною ситуацією викликає у вчителя “стрес керівництва” і, як наслідок цього, при перенапрузі, різні фізичні нездужання. Одна з найбільш частих скарг учителів - на головні болі, вагу в потиличній області голови.
Пропонується вправа, що допомагає зняти неприємні соматичні відчуття. Станьте прямо, вільно розправивши плечі, відкинувши голову назад. Постарайтеся відчути, у якій частині голови локалізоване відчуття ваги. Уявіть собі, що на вас громіздкий головний убір, що давить на голову в тім місці, у якому ви відчуваєте вагу. Подумки зніміть головний убір рукою й виразно, емоційно скиньте його на підлогу. Потрясіть головою, розправте рукою волосся на голові, а потім скиньте руки вниз, як би позбуваєтесь від головного болю.

Вправа “Руки”
У вас останній урок. Клас зайнятий рішенням завдання. У класі тиша й ви можете кілька хвилин приділити собі. Сядьте на стілець, небагато витягнувши ноги й звісивши руки вниз. Постарайтеся уявити собі, що енергія втоми “випливає” з рук на землю, - от вона струменить від голови до плечей, перетікає по передпліччях, досягає ліктів, спрямовується до кистей і через кінчики пальців просочується вниз, у землю. Ви чітко фізично відчуваєте теплу вагу, що сковзає по ваших руках. Посидіть так одну - дві хвилини, а потім злегка потрясіть кистями рук, остаточно позбувшись від своєї втоми. Легко, пружинисто встаньте, посміхніться, пройдіться по класі. Порадійте цікавим питанням, які задають діти, постарайтеся, відкрито й з повною готовністю йти їм назустріч, відповідаючи докладно й детально.
Вправа знімає втому, допомагає встановити психічну рівновагу, баланс.

Вправа «Настрій»
Кілька хвилин назад у вас закінчилася неприємна розмова з матір'ю учня, що постійно порушує дисципліну, що прогулює уроки, грубить вам. У бесіді з нею ви говорили про  виховання підлітка, про необхідність регулярного контролю за виконанням домашніх завдань, підкреслювали неправомірність тієї вседозволеності, що культивується, на ваш погляд, у родині учня. Зненацька для вас мати показала повне неприйняття ваших педагогічних рекомендацій, аргументуючи це недостачею часу, зайнятістю на роботі й тим, що «виховувати повинні в школі». У відповідь ви не змогли стриматися. Ваші установки на спокійну й конструктивну побудову бесіди були зруйновані.
Як зняти неприємний осад після такої розмови?
Візьміть кольорові олівці або крейди й чистий аркуш паперу. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний сюжет - лінії, колірні плями, фігури. Важливо при цьому повністю поринути у свої переживання, вибрати кольори й провести лінії так, як вам більше хочеться, у повній відповідності з вашим настроєм. Спробуйте представити, що ви переносите смутний настрій на папір, як би матеріалізуєте його. Закінчили малюнок? А тепер переверніть папір і на іншій стороні аркуша напишіть 5-7 слів, що відбивають ваш настрій. Довго не думайте, необхідно, щоб слова виникали без спеціального контролю з вашої сторони.
Після цього ще раз подивитеся на свій малюнок, як би заново проживаючи свій стан, перечитайте слова й із задоволенням, емоційно розірвіть листок, викиньте в смітник.
Ви помітили? Усього 5 хвилин, а ваш емоційно-неприємний стан уже зник, він перейшов у малюнок і було знищений вами. А тепер ідіть на урок! Ви добре відпочили!

Вправа «Прислів'я»
Пропонуємо вправу, яка знімає внутрішню депресію й поганий настрій, а також допомагає у вирішенні складної проблеми, що у вас виникла. Ця проблема може бути пов'язана з вашою професією, сімейним життям, зі стосунками з друзями. Візьміть одну з книг: «Українські прислів'я», «Думки великих людей» або «Афоризми». Практично в кожній шкільній бібліотеці такі книги є. Погортайте книгу, почитайте фрази прислів’їв або афоризмів протягом 25-30 хвилин, поки не відчуєте внутрішнього полегшення. Можливо, крім психічної релаксації, те або інше прислів'я наштовхне вас на правильне рішення. Можливо також, заспокоїть той факт, що не тільки у вас виникла проблема, над способам її рішення міркували багато з людей, у тім числі й історичні особистості.



Вправа «Резервуар»
У бесіді з учнем, учителем, батьком важкої дитини або вдома в розмові зі своєю дитиною зіграйте роль «порожньої форми», резервуара, у який ваш співрозмовник «вливає», «закладає» свої слова, стани, думки, почуття. Постарайтесь досягти внутрішнього стану «резервуару»: ви - форма, ви не реагуєте на зовнішні впливи, а тільки приймаєте їх у свій внутрішній простір. Відкиньте свої особисті оцінки. Вас як би немає в реальності, є тільки порожня форма.

Вправа “Звукова гімнастика ”
Робимо глибокий вдих носом, а на видиху голосно й енергійно вимовляємо звук.
                     А  - впливає благотворно на весь організм
                     Є  - впливає на щитовидну залозу
                     І  -  впливає на мозок, очі, ніс, вуха
                     О - впливає на серце, легені;
                     В - впливає на органи, розташовані в області живота;
                     Я - впливає на роботу всього організму;
                     М - впливає на роботу всього організму;
                     X - допомагає очищенню організму;
                     ХА - допомагає підвищити настрій.

Притча
Високо в темному небі, на одній величезній зоряній галявині жили - були зірки. Було їх дуже багато, і всі зірки були дуже гарними. Вони світилися й іскрилися, а люди на землі щоночі любувалися ними. Всі ці зірки були різних кольорів. Тут були червоні зірки, і тим, хто народжувався під їхнім світлом, вони дарували сміливість. Тут були сині зірки - вони дарували людям красу. Були на галявині й жовті зірки - вони обдаровували людей розумом, а ще на галявині були зелені зірки. І всі люди, хто народжувався під їхнім світлом зелених променів, ставали дуже добрими.
І от одного разу на зоряному небі щось спалахнуло! Всі зірки зібралися подивитися, що ж відбулося. А це на небі з'явилася ще одна маленька зірочка. Але була вона абсолютно... біла! Оглянулася зірочка навколо й навіть замружилася: скільки прекрасних зірок навколо - прошептала вона. “А що ти даєш людям?”- запитали її інші зірки. У відповідь вона задумалася....

- Я знаю, що серед всіх присутніх немає таких зірок, які були б безбарвними. Я бажаю вам «світитися» завжди й скрізь! 


Немає коментарів:

Дописати коментар